Innalillah, Ulama dan Pemimpin Besar Malaysia Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat wafat

pengiring jenazah nik abdul aziz nik mat 
Seorang ulama terkemuka, tokoh pergerakan dan pemimpin spiritual (Mursyidul Am) Politik Islam Malaysia (PAS), Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meninggal dunia pada Kamis (12/2/2015) malam. Demikian seperti disampaikan Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali seperti dilansir situs Malaysiakini.

Menurut laporan, mantan Menteri Besar Kelantan itu meninggal dunia di kediamannya di Pulau Melaka, Kota Bharu pada pukul 21.45. Beliau tutup usia pada usia 84 tahun, meninggalkan seorang isteri bernama Tuan Sabariah Tuan Ishak dan sepuluh orang anak.

Sebelum wafatnya, ulama yang dicintai masyarakat Muslim Malaysia itu menginap di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian sejak 19 Januari lalu karena serangan kanker prostat. Penyakit yang beliau derita semakin parah pasca banjir besar yang melanda negeri Kelantan.
Pada Kamis kemarin pukul 20.40, Datuk Nik Abdul Aziz dibawa pulang oleh pihak keluarga karena kondisinya terus memburuk, hingga akhirnya wafat pada malam itu.

takziyah ke rumah nik abdul aziz nik mat

Ribuan orang mengiringi jenazah Datuk Nik Abdul Aziz, jalanan menjadi lautan manusia. Bahkan hingga lewat tengah malam ribuan orang masih berdesakan untuk melayat. Membludaknya jumlah pelayat menunjukkan besarnya cinta masyarakat Muslim Malaysia terhadap Datuk Nik Abdul Aziz. Inna lillahi wa inna ilaihi roji’uun, semoga Allah merahmatinya. (arrahmah/kabarpapua.net)

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Innalillah, Ulama dan Pemimpin Besar Malaysia Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat wafat"

Post a Comment